Design, Opakowania

Kolory mówią same za siebie

Kolory odgrywają dużą rolę w naszym życiu – żółte i czerwone znaki drogowe przyciągają uwagę i bezpośrednio wpływają na zachowanie na jezdni. W rzeczywistości kolor jest międzynarodowym językiem, który pozwala 1,2 miliardom kierowców na drogach poruszać się bezpiecznie, ale nie tylko…

Począwszy od dnia narodzin, dzieci są ubierane w niebieskie lub różowe ubranka, oczywiście w zależności od płci. Chociaż nie istnieją konkretne zasady dotyczące tego, jakie kolory są wyłącznie kobiece lub męskie, w ciągu ostatnich siedmiu dziesięcioleci przeprowadzono badania, które generalizują pewne uogólnienia. Weźmy na przykład wnioski z badania Joe Hillocka z 2003 roku, które pokazano poniżej. Kolory mają bezpośredni wpływ na nasze emocje. Psychologia i symbolika kolorów są różnie interpretowane na całym świecie, ale dlatego, że Europa i Ameryka Północna mają wspólne pochodzenie – zwykle mamy podobne reakcje psychologiczne do koloru, a każdy kolor ma swój własny punkt sprzedaży. Kolor ma również wyjątkową zdolność przyciągania określonych typów klientów i zmiany zachowań zakupowych. Ponieważ kolory na opakowaniach często same przypominają nam daną markę i nie mamy problemu z jej odnalezieniem wśród szeregu podobnych produktów, skrócenie czasu identyfikacji bezpośrednio wpływa na sprzedaż.

Liczy się równowaga

Dodanie kolorów do projektu opakowania wymaga ogranicza się zaledwie do wyboru dwóch lub trzech odcieni i rozmieszczenie ich w odpowiedni sposób. Skuteczne zastosowanie koloru w projekcie pomaga stworzyć niejaką równowagę – im więcej kolorów używasz, tym bardziej ją tracisz.

Przy doborze kolorów warto podzielić je na dominujące oraz towarzyszące. Dominujący kolor będzie najbardziej widocznym i najczęściej używanym odcieniem w twoim projekcie, podczas gdy jeden lub więcej kolorów towarzyszących uzupełni i zrównoważy ten główny kolor.

Chcesz dowiedzieć się więcej o psychologii i teorii koloru? Zajrzyj do kursu projektowania opakowań!

Poprzedni postNastępny post